iiilookia

Direktlänk till inlägg 16 september 2012

Pampen

Av Isabell Andersson - 16 september 2012 10:21

Skriver ett inlägg om min underbara häst!


Pampen (swift champ) varmblods travare född 2003, valack, skolades om till ridhäst för några år sedan. Dåvarande ägare red honom nån gång i veckan i skogen vilket inte ledde till speciellt mycket muskler. April 2011 köpte jag honom och började muskla upp och träna ordentligt. Jag visste egentligen inte vad jag höll på med med som tur var så har jobbet jag gjort gett resultat. Första tiden red jag mest själv & lärde känna honom. I november 2011 så flyttade vi till Liberg (lösdrift) och pga mitt eget mående så blev det inte mycket rida av. Småred ibland & skrittade mycket i skogen och det gav muskler det vill jag lova! Nån gång i januari 2012 satte vi igång på riktigt, longerade i galopp och red ordentligt. Jag visste inte riktigt hur han skulle gå för att gå bra så det felet jag gjorde i början var att samla ihop honom för mycket & inte få med bakdelen. Såhär fortsatte det tom Maj då jag flyttade tillbaka till Grk. Där fick jag hjälpen jag behövde och plötsligt var vi igång ordentligt, denna gång rättade jag till det felet jag lyckats gjort. Han började få mer rumpmuskler & snart var vi igång och galoppera i både höger och vänster.


Idag har han fått jätte bra takt i traven, har däremot lätt att tappa balansen och då får man börja om och hitta den igen. Nu för bara några dagar sedan har han börjat med något passageliknande, inte riktigt passage såklart men tog det ordet för att förklara stegen han tar. Så fin! Galoppen sitter också bra, höger blir bara bättre och bättre och han är inte "sne" längre som jag uppfattade honom, han går i form och försöker verkligen. Vänster går också bra, har utvecklats jätte mycket sen jag kom tillbaka till gyttorp! Har börjat gått i form nu där också, han är fortfarande lite "sne" där men det behövs nog bara mer träning så kommer den sitta sen   Synd att jag inte har några filmer kvar när jag galopperade i början (när jag kötpe honom) och sen en nu. Världens skillnad!


Nu ska vi börja träna igång & avsaktningar samt galoppfattningar i höger eftersom han är så pass stabil så han klarar av det. Det enda är att han gärna vill springa lite efter man galopperat men ska lugna ner honom först innan jag gör en ny galoppfattning osv. Till våren hoppas jag att vi ska kunna starta våra första tävlingar   


Nu orkar jag inte skriva mer än att min fina är den bästa på denna jord   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabell Andersson - 12 februari 2014 15:11

Halloj!  Mötet igår gick bra, vi diskuterade kring mina problem och så fick jag två övningar med mig hem :)   Idag har det varit en lugn dag. Varit på stan och hämtat medicin och käkat med min pojkvän. Gått promenad med Tiger och faktiskt i skr...

Av Isabell Andersson - 11 februari 2014 14:01

Tisdag. Början till en bättre hälsa eller nå..    Började att gå en rask promenad med Tiger på 20 min sen gjorde jag lite olika magövningar samt sprang på stället osv. Gjorde blandat i ca 15 minuter. Det var ungefär det jag orkade :P Så nu ska ja...

Av Isabell Andersson - 10 februari 2014 13:34

Äntligen kan jag ta några djupa andetag och sjunka ner i soffan en stund! Har varit full fart, städat, diskat, tvättat, tagit ut hunden osv osv osv. Våran nya dubbelsäng kommer snart! Jag har längtat så. Kommer dock bli lite mindre utrymme i våran et...

Av Isabell Andersson - 10 februari 2014 10:24

Halloj! Helgen har varit intressant. Fredagen var väll inte sådär jätte bra direkt. Tog många tuffa beslut och ringde några jobbiga samtal.  Har nu slutat min arbetsträning pga många skäl! Väntar nu på att bli sjukskriven ifrån läkaren. Jaja. I l...

Av Isabell Andersson - 6 februari 2014 13:02

Dom som följt mig här på bloggen undrar säkert hur min livssituation ser ut just nu. Hur det är med min häst osv  Så börjar väll uppstartandet med en kort sammanfattning      Den 2 november 2012 blev jag ihop med världens finaste kille. Tyväre ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards